Monday, June 01, 2009

Syarat dapat Redho ALLAH..!!


Satu Hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam kitab Sahih Bukhari dan mukhtasarnya :

Dailog Allah s.w.t kelak bersama dengan ahli syurga :

Allah berfirman : Wahai Ahli Surga. Ahli syurga menjawab : Ya, wahai tuhan kami, kami junjung titah seruMu dan segala kebaikan berada ditanganMu.

Allah berfirman : Adakah kamu redho? (Adakah kamu berasa cukup dengan hidangan syurga ini?)
Jawab mereka : Adakah kami tidak Redho, sedangkan apa yang Engkau berikan ini tidak diberikan pada orang lain selain kami.

Allah berfirman lagi : Sudikah kamu Aku nak berikan yang lebih baik daripada itu?
Mereka menjawab : Ya tuhan kami, masih ada lagikah yag lebih baik selain daripada syurga ini?

Allah berfirman : (iaitulah) Aku akan berikan pada kamu REDHO-Ku. Dan selepas itu tidak ada kemurkaan Aku terhadap kamu selam-lamanya.

(Hadis riwayat Bukhari)


PENGAJARAN PERTAMA
1) Redho adalah setinggi nikmat Allah, baik di Dunia Mahupun Akhirat.

DUNIA : Allah berfirman : Wain ta'uddu nikmatallaha latuhsuuha... Bermaksud : Jika kamu mengira/menghitung nikmat-nikmat Allah, maka kamu takkan menghitung banyaknya nikmat itu. Dalam banyak-banyak nikmat Alah yang tidak terhitung banyaknya ini, rupa-rupanya niikmat yang paling besar ialah Redho Allah pada kita.

AKHIRAT : Di Akhirat Allah kurniakan syurga bagi orang yang senantiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah beri. Syurga sebagai ganjarannya. Sapa-sapa yang dapat redho Allah, semestinya dapat syurga Allah!a


PENGAJARAN KEDUA :
1-Bagaimana nak melayakkan diri dapat Redho Allah? Jawapannya Kita kena Redho dulu apa yang Allah tetapkan pada kita.

Sabda Nabi : Thalathatun, man qaala hunna dakhala Jannah : Radhitu billahi Rabba, Wa bil Islami Diina, Wa bi Muhammad Nabiyya wa Rasuula. (Tiga perkara barangsiapa yang menyebutnya(dengan hati yang ikhlas, rasa rendah diri, penuh keimanan) maka selayaknya boleh masuk syurga) iaitu ;
1- Aku Redho Allah itu Tuhanku.
2- Aku Redho Islam itu adalah agamaku.
3- Aku Redho Nabi MUhamad seorang Nabi dan Pesuruh Allah.
Ceraian :
1- Pastikan kita berhati-hati dalam setiap tindakan kita dan sentias mengharap Redhonya. Inilah dia maksud TAQWA yang digambarkan oleh sahabat Nabi Ubai bin Ka'ab. Berhati-hati dengan tidak melakukan kerja-kerja jahat dan zalim pada diri (melakukan kejahatan) dan berhati-hati dengan sentiasa melakukan amal soleh. Ciri-siri soleh boleh baca pada entry yang lepas. Tekan sini.

2- Jangan mengundang kemurkaan Allah!! Kelak bala turun habis semuanya binasa. Peringatan buat sesiapa saja pemimpin mahupun yang dipimpin. Cukuplah apa yang kita lihat pelbagai tragedi di depan mata kita. Adakah kita tidak mahu berfikir?

2- Bila kita redho Islam itu agama kita. Jangan tidak patuh dan tunduk pad arahan syariat Allah!

3- Bila kita Redho Muhammad itu nabi kita, maka perlu bersunguh-sungguh memperjuangkan agama yang dibawa olehnya. Islam sebagai diinul hayahh. Tanda sayang kita pada Nabi ialah mengamalkan sunnahnya. Bukan sekadar belarak dijalanan menaikkan sepanduk cinta pada Rasul pada sambutan Maal hijrah. Kata Tn Guru Baba Khairul As-Syafie (mudir pondok gajah teriak, Jitra) sebesar-besar cinta kita pada Rasul ialah mengamalkan segala sunnahnya!

Berdoalah dengan doa ini : Allahumma inna nas aluka Redhoka Wal Jannah, wa na'uzubika minal sakhatika wannar.
2- Nak dapat Redho Allah mungkin sampai kena korban macam-macam. Jiwa, harta, perasaan dan lain2!

Kisah Harmalah (salah seorang sahabiah Nabi) ditusuk mukanya dengan besi panas kerana beliau tetap memilih Islam sebagai agamanya. Sehingga berasap kulitnya terkena besi yang sangat panas. Sedari dari pengsan beliau mengucapkan 'Radhiitu billahi Rabbaa' - Aku Redho Allah adalh Tuhanku!
Kisah Suhaib ar-Rumi : Harta jadi gadaian untuk menyabut perjuangan Nabi dengan Hijrah ke Madinah, menyahut Redho Allah!

Kisah Imam Syafie : Pernah menerima sakit buasir. Sehingga diriwayatkan terpaksa duduk di dalam bekas untuk mengepung darah yang keluar. Keadaan itu agak kelihatan aib bagi orang yang melihatnya. Bila ditanya oleh anak muridnya kenapa beliau tidak berdoa saja pada Allah agar sembuhkan penyakit beliau. Apakah jawapan al-Imam? Jika ini adalah Redho Allah pada aku, maka aku Redho pada Allah dengan keadaan ku ini. MasyaAllahhh..!!

Selayaknya mereka memperoleh Redho Allah.
PENGAJARAN KETIGA

Para sahabat merupakan orang yang Allah Redho. Ikutilah juga ajaran para sahabat dan ahli bait Baginda. Sesunguhnya barangsiapa yang mengikuti mereka akan mengundang Rahmat dan Hidayah Allah. Mereka redho segala ujian yang mereka terima pada permulaan memeluk islam dengan penat jerih dan getir, maka Allah juga meredhoi mereka.

Bukti Allah Redho pada Sahabat-sahabt Nabi iallah jelas Allah rakamkan dalam quran dalam surah Al-Baiyinah : Radhiallahu 'anhum wa radhu 'anhu. (Allah meredhoi mereka dan mereka juga meredhoi Allah)

Nak Redho Allah? Tepuk dada tanya iman!!

Ilahii, anta Maqsuudi, wa Redhoka Matluubi...
Ilahii, anta Maqsuudi, wa Redhoka Matluubi...
Ilahii, anta Maqsuudi, wa Redhoka Matluubi...

.

3 comments:

Anonymous said...

jazakallahukhair. entry ni pengubat rindu ana.lama dah x dak usrah. naqib x ad, anak2 buah terkapai2,ilmu dah ad,bile nak mai? (cam pantun plak) :)

azhan said...

jazakallahukhair. entry ni pengubat rindu ana.lama dah x dak usrah. naqib x ad, anak2 buah terkapai2,ilmu dah ad,bile nak mai? (cam pantun plak) :)

MOHD FAIRUS B SOIED @ SHUAIB AL-JANIANJI said...

to Azhan :

Buat baik-baik exam ni ye. Bina diri dari baik ke arah lebih baik. Jemaah menagih para pejuang Murabithun. Realiti hari ini masih berkurangan.Moga ini semua untuk RedhoNya.

Ukhwah kerana Allah bila berpisah dia merindu, bila bertemu dia tak jemu.

Insya Allah awal atau pertengahan julai ana kesana.

Kita jumpa nnt, biiznillah.. KIm salam ahli bit:)