Friday, April 03, 2009

RAYUAN TOK GURU KEPADA PENGUNDI BUKIT SELAMBAU, KEDAH

Assalamualaikom Warahmatullahi Wabarakatuh
Dan Salam Sejahtera.
Tuan/Puan bakal-bakal pengundi sekalian.




SALAM SILATURRAHIM

Setiap kali Pilihan Raya kKecil berlaku, semua orang boleh menjadi agak kelam kabut. Boleh dikatakan antara fakta , kebenaran dan kepalsuan akan menjadi semakin banyak. Namun selaku orang islam, kita msti sentias tenang. Kita kena faham bahawa kekuasaan ada kene mengena dengan pemrintahan. Hanya dengan memerintah sahajalah, kita boleh menentukan kegiatan menegakkan maaruf dan mencegah kemungkaran dapat dilakukan dengan berkesan. Alhamdulillah, Negeri Keah Darul Aman sedang diperintah oleh Pakatan Rakyat yang komited terhadap islam dan kesejahteraan semua rakyat.

Islam Agama Sejagat

Tanpa mengira perbezaan agama, Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah unuk semua. Ini keran Islam itu sendiriada;ah agama yang menjamin kesejahteraan untuk seluruh umat manusia. Kita menolak faham Kebangsaan Melayu yang dipegang oleh UMNO keana dasar perjuangannya yang boleh mebawa kepada diskriminasi. Usahkan dengan orang Cina, Siam, India,sesamaMelayu itupun mereka melakukan diskriminasi.

Dalam amalan UMNO, hanya Melayu dalam UMNO sahajalah yang menjadi 'anak emas'.

UMNO sebuk bercakap soal membela agama, bagsa dan tanahair. Usahkan agama dan bangsa yang boleh dibela, jaga Bahasa Melayu sendiripun UMNO sudah gagal.

Semangat Sekular

Selaku parti sekular, UMNO telah mengurung agama sekadar berperanan di surau dan di masjid. Apabila Islam tiak didaulatkan dalam sistem pemerintahan maka wujudlah pelbagai krisis akhlak, masalah rasuah, amalan kroni, masakah tirisan, dedah, dadah, belasah, IIIVdan Aids - pendek kata seibu satu macam penyakit. Belum lagi dilihat suasana perpaduan kaum yang semakin terencam.

Sokongan Terhadap UMNO

Rakyat sudah tidak mempunyai keyakinan bahawa UMNO dapat dipulihkan. Sudahlah terdapat seribu kes rasuah yang disahkan sendiri oleh Lembaga Disiplin UMNO; cara menanganinya juga telh dilihat tidak konsisten. Ada yang pernah digantung tahun, ada pula setakat 3 tahun dan da pula sekadar diberi amaran tetapi masih boleh bertanding dan menang. Itu belum lagi dilihat pemimpin-pemimpin yang telah digantung dan dipecat.

Entahla, semua orang boleh perhati bahawa orang yang masuk UMNO tidak ada.Yang keluar ada!

Calon Pilihan Pengundi

Jika calon sebelum ini adalah seorang india, calon yang Pakatan Rakyat tampilkan pada kali ini juga adalah seorang india. Beliau akan mewakili pengundi islam dan bukan islam, sama ada Melayu atau bukan Melayu. Ini tiada masalah. Apa yang penting ialah saudara S. Manikumar mewakili Pari Keadilan Rakyt (PKR).

Perkataan kunci disini ialah 'Perjuangan Untuk Mencari Keadilan'. Prinsip keadilan ini adalah selaras dengan agama islam itu sendiri. Setiap kali khutbah Jumaat kita sekalian diperingati oleh semua Tok-Tok Khatib di semua masid di seluruh dunia tentang Ayat yang bermaksud 'Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran'. (Surah An-Nahl : Ayat 90).

Selagi calon kita dapat memikul tugas untuk membawa keadilan, maka ia secara tidak langsung sedang menyampaikn khidmat kepada islam dan ummat islam. Jangan sampai kita menjadi tidak cermat disini sehingga boleh memberi keuntungan undi kepada parti lawan yang terang-terang sudah terbukti menentang PAS, menolak islam, bahkan mengkhianati ummat islam.

SALAM PENUTUP

Dalam suasana UMNO yang tlah ditolak oleh rakyat, pengundi Bukit Selambau harus berkongsi roh yang sama. Mari kita tentang UMNO dengan politik wang dan pelbagai penyakit tamak halobanya. Biar UMNO tenggelam dalam rasuah.

Mari kita buka babak baru dan buka surat baru dalam sejara demokrasi untuk Malaysia mulai hari ini bermula di Bukit Selambau.

Tinggalkan UMNO yang bersalah dan sentiasa menimbulkan masalah. Undilah saudara S.Manikumar. Undilah calon Pakatan Rakyat.


NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan

Bertarikh : 2 Rabi'ul Awal 1430
1 April 2009

No comments: