Tuesday, November 20, 2007

Hadis Sapu Kepala Selepas Solat

Hadis Pertama :

Daripada Anas Bin Malik R.A :

النَّبِىِّ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى وَفَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ يَمْسَحُ بِيَمِيْنِهِ عَلَى رَأْسِهِ وَيَقُوْلُ :
( بِسْمِ اللهِ الَّذِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ . اَللَّهُمَّ أَذْهَبَ عَنِّي الْهَمِّ وَالْحَزَنَ )

Bermaksud : Ketikamana Baginda Nabi S.A.W selesai daripada mengerjakan solat, baginda menyapu kepalanya dengan tangan kanannya dan membaca : ( Dengan nama Allah yang mana tidak ada tuhan melainkan Dia yang maha penyasih dan maha penyayang. Wahai tuhanku jauhkanlah daripadaku akan rasa sedih dan gelisah)

Perbincangan :
Di dalam kitab Majma’ Az-Zawaid disebutkan bahawa selepas mengeluarkan hadis ini iaitu pada jalan sanadnya Zaidul ‘Ammi adalah bahawa semuanya adalah thiqah melainkan seorang sahaja. Maka Jumhur mendhoifkan hadis inimemandangkan rijal-rijal hadis sesetengahnya thiqah dan sesetengahnya adalah khilaf.




Hadis Kedua :

Daripada Saidina Anas Bin Malik R.A :

روينا في كتاب ابن السنىّ عن أنس رضي الله عنه قال : وَكَانَ النَّبِىِّ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ، ثم قال :
أشهد أن لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ . اَللَّهُمَّ أَذْهَبَ عَنِّي الْهَمِّ وَالْحَزَنَ .

Bermaksud :
Diriwayatkan daripada Anas Bin Malik R.A bahawasanya dia berkata : Ketikamana Baginda Nabi S.A.W selesaikan daripada solat maka dia menyapu dahinya dengan tangan kanannya.

Hadis Ketiga :

Daripada Saidina Omar Al-Khattab R.A

عن عمر رضى الله عنه تعالى عنه قال : كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا مَدَّ يَدَيْهِ فِي الدُّعَاءِ لَمْ يَرُدَّهُمَا حَتَّى يَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ .


Bermaksud : Baginda Nabi S.A.W ketikamana Nabi menadah tangannya untuk berdoa, dia tidak menurunkan tangannya sehinggalah dia menyapu mukanya dengan kedua tangannya.

Hadis Keempat :
Daripada Umair R.A

عن عمير مولى بنى آبى اللحم ( أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَسْقِى عِنْدَ أَحْجَارِ الزَّيْتِ قَرِيْبًا مِنَ الزَّوْرَاءِ قَائِمًا يَدْعُوْ يَسْتَسْقَى رَافِعًا يَدَيْهِ قِبَلَ وَجْهَهُ لاَ يُجَاوِزُ بِهِمَا رَأْسَهُ .

Bermaksud : Bahawa Umair telah pernah melihat Baginda Nabi S.A.W sedang berdoa istisqa’ di Ahjaril Zait ( satu tempat di madinah) berhampiran dengan Az-zaura’ (Satu tempat di Madinah) sambil berdiri dan Baginda berdoa dengan mengangkat tangannya melepasi kepalanya.

No comments: