Saturday, September 01, 2007

"Kami ke pangkuan ummah"

Itulah tema program yang telahpon diadakan di Kampung Kok Pasir, Tumpat, kelantan. Program bersifat 'Anak Angkat' itu dijalankan bermula 23hb sehingga 25hb Ogos 2007.

Seramai lebih kurang 30 orang peserta yang terdiri daripada ikhwah dan akhawat menyertai program tersebut. Pgram ini dinamakan 'Pgram Bakti Siswa Mahasiswa Timur Tengah' bersifatkan satu program anak angkat kepada masyarakat kampung khusus berkhidmat dan khidmat untuk masyarakat.

23hb Ogos 2007

Jam 9.30 pagi kehadiran peserta 'Anak Angkat' untuk mengikuti perjalan majlis perasmian. Program ini dirasmikan oleh Exco kerajaan Negeri Kelantan, Al-Fadhil ust Zaki juga pelajar dari timur tengah satu ketika dulu. Diikuti lagi ketua kampung Kok Pasir dan juga Pengerusi Majlis Pemuda Islam saudara Hisyamuddin bagi kawasan Tumpat.

Jam 11.00pg mahasiswa diagihkan kepada keluarga angkat masing-masing. Pada sebelah petangnya diadakan Kursus penyembelihan. Slot ini membolehkan orang kampung dan para peserta belajar bagaimana teknik menyembeleh dengan cara yang betul. Di dalam kursus ini diajarkan juga petua orang tua-tua agar sembelihan itu lebih baik dengan amalan sunnah.

Antara yang disembelih ialah 30 ekor ayam, 10 ekor arnab, 8ekor burung.
Dan pada malam hari diadakan aktiviti bakar ayam beramai-ramai. Boleh kata sorang 4@5 ketul jugak la..banyak bebenor..:-)

24hb Ogos 2007

Sebelah paginya dipertandingkan kejohanan Futsal diantara anakmuda masyarakat kampung dan 'team Mesir', itu adalah pertandingan yang dianjurkan dibhagian ikhwah. Manakala peserta akhawat membantu pasukan Doktor2 dalam 'khidmat kesihatan' yang turut disediakan kepada masyrakat setempat.

Sebelah petangnya pula diteruskan lagi acara futsal yang tertangguh pada sebelah pagi dengan diselangi gotong-royong membersihkan kawasan masjid dan mengecat masjid.

Sebelah malamnya pula diadakan Forum Perdana. Panel-panel yang dijemput ialah diantara bekas pelajar lulusan Universiti Al-Azhar juga. Alhamdulillah, dpt juga jumpa abg-abg dan kakak lama. Disebelah akhawat pula diadakan pertandingan sukan rakyat, pesertanya pula terdiri daripada kanak-kanak kampung dan masyarakat tempatan. Hebat sukan ni, siapa sangka sukan yang hebat ni dikendali oleh pasukan akhawat sendiri, tanpa pertolongan ikhwah seratus peratus!! Haaa, camnilah yg menjadi kebanggaan ustaz2. Tak banyak nyusahkan orang, bleh buat sendiri. Saya tak kata, saya tulis je:-)Tapi si ikhwah ni kan rajin tolong orang, tp sian jugak tak dijemput.heheh. Itu tandanya sikap tolong-menolong yang harus dipuji:-)

Buah tangan


Hari terakhir disampaikan hadiah baut pemenang-pemenang sukan dan futsal. Dan hadiah cenderahati kepada keluarga angkatt terbaik dan 'peserta angkat' terbaik. Keluarga angkat terbaik jatuh pada keluarga angkat mazwan. Memang baik sguh la, siap bawak jalan-jalan sekitar kelantan walaupon mazwan sendri orang kelantan:-)(takk, sebenarnya nak raikan anak angkat yang satu lagi, dari kedah us.iman jln2 tengok2 negeri pemerintahan ISLAM)

Manakala peserta terbaik jatuh pada peserta yang 'dikatakan' datang dari jauh iaitu dari utara ke pantai timur. Ketika dipanggil nama beliau yang berasal dari jeniang kedah itu maka beliau pon melangkah laju dengan gayanya terus naik ke pentas mengambil hadiah tersebut:-) Sebab kurniaan hadiah itulah, artikel ini mengisi ruang kosong pada entry kali ini:-)hehe.

Peluang


Peluang menterjemah apa yang dipelajari ketika dikuliah, inilah salah satu medan untuk diluahkan. Pengalaman saya sendiri banyak perkara mufajaah terjadi pada saya. Bayangkan Baru sahaja sampai di kelantan 10minit sblum azan subuh, slps subuh sudah diberi taklifan untuk bertazkirah susbuh. Allah, alhamdulillah saya dapat manfaatkan pengalaman ini. Diantara lain, banyak peluang kebersamaan kita dalam mengetahui fikrah masyarakat. Ya, sesetengah tempat berbeza setengah tempat yang lain. Jadi saya merancang untuk membuat satu lagi program yang seumpama itu juga di sebelah utara nnt. Iallah, doakan dimudahkan.

Ini juga diantara usaha saya dan juga sahabat-shabat yang lain untuk mencari dana Syaqah untuk pembinaan bangunan PMRAM yang kita cintai.

Experience is the best teacher!!! Someone told that..Think about it..!!

1 comment:

aisyahhumairah said...

salam...alhamdulillah...o..begitu alkisahnya...
tahniah2..barakallahu fik

klu buat di utara nnt leh ana join gak..? ke kena pakai serban gak
(^-^)