Sunday, June 20, 2010

Isu Militan : Moga tidak disalahertikan.


Izinkan saya "pandang sisi" terhadap isu ini.



Kenyataan KDN (Kementerian Dalam Negeri) Boleh dirujuk



Apa yang membimbangkan ialah istilah MILITAN disalahertikan :



Asal nak tegakkan ISLAM, dituduh MIlitan!?



Asal merekrut seakan ketenteraan dianggap MILITAN!?



Mungkin dibaca seakan begitu pemahamannya dalam membanteras MILITAN yang dikatakan anggota MILITAN cuba merekrut pelajar-pelajar Malaysia diluar negara mahupun di dalam negara. JIka benar sebegitu pemahamannya, itu jelas istilah MILITAN disalahertikan, lalu terpalit kepada orang yang mahu menegakkan ISLAM dengan cara yang benar yang didasari dengan JIHAD yang sebenar!



Apakah definasi MILITAN? Bagi saya ianya bermaksud 'Golongan pelampau menggunakan nama islam, punyai kekuatan tersendiri untuk melawan pemerintah' yang mungkin saya klasifikasikan sebagai "Qat'u Thorik" dalam Istilah feqah yang bermaksud pemberontak.



Definisi MILITAN mengikut WIkiPedia iaitu merujuk kepada Kumpulan MIlitan Malaysia. Untuk mengetahui ciri-cirinya, tekan sini.



Jika betul-betul MILITAN dalam ertikata yang sebenar, memberontak kepada kerajaan, boleh mengancam keamanan negara maka saya seratus pratus menyokong tindakan kerajaan untuk membanteras, tetapi saya kuatir adakah nanti latihan-latihan bercorak ketenteraan bagi membangunkan semangat islam dan cintakan tanahair yang dibuat di sekolah-sekolah atau di Univ, pun dituduh militan!??



Jika betul ciri-cirinya, betul apa yang dilakukannya, terbukti keterlibatannya maka bertindaklah dengan waras.



KIta masih ingat, dibangku sekolah kita diajar oleh guru satu subjek bab jihad. JIhad dalam erti kata "Orang islam wajib berjihad untuk mengamalkan islam dan melaksanakan syariat Islam". Diajar dengan penuh tatatertib dan timbul semangat untuk terus mendalami ilmu dalam bidang agama seterusnya mengamal dan mengembangkan kepada orang lain.



Kuatir, mungkin selepas daripada ini orang yang selalu sebut kalimah "jihad, jihad, jihad" adalah salah seorang anggota MILITAN!



Moga Allah memelihara negara kita dengan aman daripada ancaman MILITAN yang ingin merosakkan negara dan ummat islam.



Moga Allah memelihara agama ini dengan menghancurkan 'tangan-tangan' yang ber'hati'kan toghut yang berniat jahat keatas ISLAM!!


amen..



Ya Allah, bantulah orang yang benar dan ikhlas di jalanMu...



Hubbu Watan minal imann...



.

Monday, June 14, 2010

MIMPI PAS KE PUTRAJAYA? - Muktamar PAS ke 56


Sengaja saya besarkan gambar ini, wajah seorang ulamak, wajah yang gigih berjuang memenangkan ISLAM. Tatapilah wajah ini dengan pandangan ilmu dan amal.
Kita lihat dia, memungkinkan kita ingat Allah.
Tertanya-tanya apakah sumbangan kita untuk Islam jika dibandingkan dengan beliau.
-Tn. Guru Hj. Abdul Hadi Awang (TGHH), Presiden Parti Islam Se-Malaysia (PAS).



Ucapan Penangguhan Muktamar PAS kali ke 56 oleh Presiden PAS, Tn Guru Hj. Abdul Hadi Awang(TGHH) memberi kesan yang besar buat diri saya, malah akan tertanggung dan terbahu diatas peranan kita semua.





Tajuk ucapan itu ialah "Ke Putrajaya InsyaAllah, Mendukung Kemenangan".





Cukup gerun mendengar ucapan tersebut. Bagaimana Tn Guru amat yakin dengan ucapan sebegitu? Pertanyaan tersebut terkeluar dari sudut hati saya. Ucapan dari seorang ulamak yang telah beberapa kali bermimpi dengan Nabi S.A.W menyatakan perkara tersebut. Bagi saya, ianya tidak mustahil, ditambah pula adanya qarinah-qarinah yang tertentu menghala kearah itu.





FIRASAT MUKMIN





Saya amat yakin, itulah firasat orang mukmin. Di dalam islam, bukan setakat kita disuruh untuk bermusyawarah dan beristikharah sahaja, akan tetapi disana juga ada firasat orang mukmin dalam membuat sesuatu keputusan. Orang yang dekat dengan Allah, orang yang menghayati perjalanan dakwah Rasulullah, buktinya TGHH pernah bermimpi bertemu dengan Nabi di dalam mimpi beberapa kali yang mana disebut dan diakui sendiri oleh Tok Guru Nik Aziz (TGNA).





Dalam ucapan tersebut TGHH menyebut :





"..orang kata kita bermimpi, (maka) kita jawab mimpi kita mimpi yang soleh.
(Sebabnya) Islam mengajar kita, ada mimpi syaitan (dan) ada mimpi yang soleh.
Kita harap mimpi yang soleh. Mimpi yang diajar oleh al-Quran, yang diajar oleh
Nabi Muhammad S.A.W, quran mengajar..






Kemudian, TGHH menceritakan satu sirah Nabi S.A.W, Nabi pernah berdakwah kepada Ali Al-abtoli, iaitu seorang paderi kristian,

Nabi bersabda "...Wahai Ali, masuklah kamu ISLAM, (maka) kamu akan selamat. Ungkapan ini Nabi mengulanginya sebanyak tiga kali. Lalu dijawab oleh paderi tersebut "..Ana 'ala Din (aku telahpun masuk dalam agama ini).

Nabi menjawab dengan tegas"..Aku lebih tahu tentang agama kamu(kristian) daripada kamu.!

"Tidakkah engkau seorang Paderi yang mencampurkan agama Kristian dengan agama Nasrani?"

Paderi itu menjawab : "Ya."

Nabi Bersabda lagi : "..Tidakkah diantara kerjamu memungut cukai-cukai secara haram, cukai-cukai yang boleh mengampunkan dosa daripada pengikut-pengikut? Tidakkah itu adalah diharamkan oleh agamamu sendiri?!

Paderi tersebut terkejut dan mengakui orang yang berada dihadapannya itu ialah sememangnya benar-benar seorang Rasul.

Lalu Nabi bersabda lagi

"Wahai Ali, (aku tahu) engkau tidak mahu masuk agama Islam ini atas kerana kami ini miskin-miskin"

"..Wahai Ali, Demi ALlah , akan tiba masanya ISLAM akan menang, harta melimpah ruah. hingga tak cukup orang menerima hartanya" dan
"engkau tak mahu masuk dalam agama ini, kerana jumlah kami sedikit" dan "wahai
Ali, sebab engkau tak mahu masuk dalam agama ini, kerana kami bukan kerajaan,
bukan pemerintah".



Maka Nabi bertanya "Pernahkah kamu melihat HIRAH??"

lalu dijawab "aku tidak pernah melihatnya, tetapi aku pernah dikhabarkan tentangnya, (besar dan cantiknya pusat pemerintahan HIRAH
oleh kerajaan Parsi)"


Maka nabi bersabda dengan yakin! : "Wahai Ali, jika kamu umur panjang, kamu akan melihat ISLAM akan menawan HIRAH! Wanita-wanita yang datang ke Mekah, akan lebih aman, tidak akan ada pengganggu lagi!.."


;;;;HIRAH tempat pemusatan pentadbiran kerajaan Parsi , begitu juga PUTRAJAYA pusat pentadbiran kerajaan Malaysia;;;

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Lalu TGHH menyebut dengan yakin kepada seluruh muktamirin yang hadir !;

"..Kenal PUTRAJAYA? pernah melawat PUTRAJAYA? akan tiba masanya kita akan
menawan PUTRAJAYA..!

Negara (akan) aman, negara (akan) selamat, maksiat,
kemungkaran, pembunuhan buang anak dan lain-lain, bila syariat ALlah
dilaksanakan akan dapat diatasi dan dihapuskan. Akan tiba masanya Islam menang,
bukan satu perkara yang Mustahil!!


Seluruh perwakilan bertakbir kuat, Allahu akbar!!!

Firasat bukan hujjah, tetapi jangan pula diketepikan mentah-mentah,
apatah lagi jika ada qarinah lain membuktikan kebenaran firasat tersebut. Ingat
Junjungan Nabi s.a.w. bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam
at-Tirmidzi dan Imam ath-Thobarani :
"Ittaquu
firasatal mu'min, fa innahu yandzuru bi nurIllah"

(Takutilah firasat orang mukmin, kerana bahawasanya dia memandang dengan cahaya Allah).

Dalam membina harapan itu, PAStinya dibahu kita juga terpundak tanggungjawab tersebut!!!

Petikan doa TN Guru Dato' Haron Din, Timb. Musyidul Am PAS ;

"..Rabbana, afriq alaina sabra, wa thabbit aqdamana, wansurna ala qaumil kafirin.."

Takbirr!!!

Allahu AKbar!!!

Liputan dari Harakah : PAS yakin ke Putrajaya .

.........................

Al-Fatihah kpd Almarhum Ust Hassan Syukri, yang merupakan ahli Majlis Syura Ulama', kembali ke rahmatullah pada siang tadi. Benarlah kata-kata Allah, diantara mereka ada yang telah syahid, dan ada pula mereka yang sedang menunggu syahid! Moga kita juga dipilih syahid dijalanNya. Alfatihah...

..................

Thursday, June 10, 2010

TEMA DEWAN PEMUDA PAS : Murnikan Perjuangan, Maknakan Kemenangan.




KOTA BHARU, 10 Jun - Dewan Pemuda PAS menekankan bahawa perjuangannya adalah berlandaskan manhaj tarbiyah, dakwah dan siasah [politic] an-Nabawi. Sekurang–kurangnya 10 elemen utama yang menunjangi manhaj tarbiyah, dakwah dan siasah [politic] Baginda Rasul s.a.w :



• Menanam Aqidah


• Menyelamatkan Maruah


• Membina Ukhuwwah


• Menyatupadukan Ummah


• Membenteras Kezaliman


• Mendirikan Institusi Masjid


• Membina Penguasaan Ekonomi Serantau


• Mewujudkan Jaring Hubungan Antarabangsa


• Mengasaskan Kaedah dan Garis Pandu Mendepani Musuh



Elemen-elemen ini mestilah difahami oleh setiap ahli dewan Pemuda PAS agar pemantapan organisasi ini dapat direalisasikan. Seluruh kepimpinan dan ahli pemuda diseru supaya berusaha memiliki keupayaan par excellence ini dalam usaha memacu perubahan yang dicita-citakan. Pemerkasaan aktiviti tarbiyyah, pembudayaan intelek dan pembinaan kualiti ahli menjadi matlamat utama dalam menyediakan Pemuda PAS yang siap-siaga mendepani krisis dan cabaran semasa yang melatari negara hari ini.

.

Tuesday, June 08, 2010

SELAMAT BERMUKTAMAR BUAT PIMPINAN DAN RAKAN-RAKAN.


Selamat Bermuktamar kali ke 56. Saya tujukan buat pimpinan dan rakan-rakan di Malaysia, samaada menghadiri muktamar ataupun mengikuti muktamar melalui alam maya sepanjang muktamar berlangsung hari ini.

Muktamar kali ini tidak diadakan pemilihan pimpinan, namun begitu muktamar kali ini akan membincangkan pelbagai isu dan usul yang akan di utarakan. Diantara isu yang akan dibincangkan ialah ahli Dewan Penyokong PAS, adakah mereka mempunyai hak untuk mengundi dalam pemilihan dalam Parti pimpinan PAS bagi tempat pimpinan tertinggi hingga ke akar umbi PAS? Semoga apa keputusannya nanti, itulah yang terbaik untuk semua.

Antara kelainan muktamar pada kali ini, ketiga-tiga Dewan dirasmikan oleh Tn. Guru Nik Abd Aziz , Mursyidul Am PAS. Semoga Tok Guru sentiasa dalam keadaan sihat dan terus punyai kudrat yang kuat dalam menggalasi segala tanggungjawab, dan Allah berikan inayah dan nusrah kepada beliau dalam memimpin dan mentarbiah masyarakat seluruhnya kepada mentauhid dan takutkan Allah khususnya di masyarakat di Malaysia.

Kami dari Perlembahan Nil mendoakan agar muktamar kali ini dapat membina prestasi yang lebih baik untuk Jemaah dan segala masalah yang dibincangkan selesai dengan baik dan seterusnya membentuk ahli yang berkualiti dan cemerlang, sesuai dengan kehendak Risalah mampu bekerja dan berkorban , baik dalam keadaan rajin atau malas, susah atau senang, punyai daya juang yang kuat, memberi komitmen atas dasar akidah bukan individu mahupun emosi, seterusnya bertindak dan berpencak atas kehendak Jemaah.

'Selamat Bermuktamar untuk Semua'...

............................................................

Selamat Bermuktamar Kali Ke 56

Posted by YUSSAINE YAHYA on Tuesday, June 8, 2010



Salam buat semua ikhwah filLah,




Jam 5 pagi besok saya dan beberapa sahabat akan bertolak ke Kota Bharu untuk sesi Muktamar Pemuda PAS Pusat yang Majlis Perasmian serentak Muktamar 3 Dewan sayap perjuangan PAS akan dirasmikan oleh Tuan Guru Mursyidul Am di PUTIK malam esok insya Allah. Muktamar Penuh Dewan Pemuda PAS Pusat akan berlangsung di Kelantan Trade Centre pada 10 Jun (Khamis). Selagi lagi ukhuwwah antara pendokong jamaah Islam ini akan bertaut kembali dan semoga Allah SWT akan mempermudahkan segalanya serta memberi petunjuk serta redhaNya.





Muktamar tahun ini akan berlangsung di tengah-tengah harapan Ummah agar PAS akan terus memacu segala usaha dan kudratnya yang ada untuk terus mendaulatkan Islam dalam setiap kerja buatnya. Di saat umat diganyang musuh tanpa belas kasihan serta syariatnya yang semakin terpinggir, diabaikan dan dihina bahkan oleh orang Islam sendiri, maka PAS mesti memimpin umat agar bangkit dengan kesyumulan serta hikmahnya dalam bersiyasah dan berdakwah. Kawan-kawan kita dalam PR juga nampaknya mahu melihat kemampuan kita memimpin PR kea rah mencapai kemenangan serta menegakkan keadilan. Sudah barang pasti bahawa tiada keadilan melainkan dengan Islam.





Ahli-ahli dan pendokong perjuangan PAS juga mahu memetik buah dari Muktamar kali ini. Taujih dan pengarahan terbaru dari kepimpinan sudah tentu itulah yang dinantikan. PAS sudah begitu lama dalam persada perjuangan. Harapnya PAS tidak akan melupai perjuangan ikhwah yang telah mendahului kita dengan iman dan kesabaran mereka dalam memperteguhkan dasar dan prinsip perjuangan. Dalam kita meraikan kehendak pembaharuan dalam perjuangan, kita harus juga memelihara dan menghormati mereka yang mendahului kita dalam perjuangan ini. Bahkan, Maulana Abil Hasan An Nadawi menyarakan agar kita menghimpunkan antara semangat baru yang bermanfaat serta pandangan serta pengalaman mereka yang terdahulu yang masih sesuai dengan tuntutan dan keadaan semasa.





Akhir sekali, semoga Muktamar kali ini akan menjernihkan kekeruhan, memperteguhkan tautan hati dan perasaan serta menjitukan semangat perjuangan kita untuk terus beramal dan bekerja demi Islam tercinta.



USTAZ YUSSAINE YAHYA, EXCO PEMUDA PAS PUSAT.


.

Friday, June 04, 2010

PAKATAN RAKYAT : MEMORANDUM 'BANTAH ISRAEL' KEPADA PRESIDEN AMERIKA BARACK OBAMA.

~Gambar Hiasan~

Membantah Israel Di Kedutaan Amerika

[kemaskini] 5:25 pm
Berikut disiarkan kandungan memorandum bantahan yang diserahkan kepada wakil Kedutaan Amerika oleh pemimpin tertinggi Pakatan untuk sampaikan kepada Presiden Barack Obama.


4th June 2010

President Barack Obama

President of The United States of America

White House, Washington

Mr. President,


MEMORANDUM TO THE GOVERNMENT OF THE UNITED STATES OF AMERICA


From Pakatan Rakyat and NGOs of Malaysia in respect of the attack on the “Mavi Marmara”

and the Gaza Freedom Flotilla on 31 May 2010 On 31st of May 2010, Israeli military forces attacked the Gaza Freedom flotilla comprising 6 ships containing over 600 peace activists from 37 countries including 12 Malaysians killing 9 Turkish and a Turkish born American on the “Mavi Marmara” and wounding at least 60 of them. This attack by Israeli forces took place in international waters and has been universally condemned as a blatant criminal act in contravention of international law.


The Gaza Freedom Flotilla was in no way a threat to stability and peace to the region. Their objective was only to provide basic humanitarian assistance to the more than a million of besieged Palestinians in desperate need of food and medical supplies and to draw international attention to what was considered as an illegal and oppressive blockade of Gaza by Israel.

The United Nations, the European Union, and countries including Turkey, Sweden, Greece, France, Kuwait and Malaysia, whose citizens were on board the flotilla, have all condemned the Israeli attack.


We are appalled and deeply disappointed by your weak and inadequate response on the matter.


Merely expressing deep regret for the loss of life and saying it was important to understand the facts and circumstances is a tepid and one
sided response reminiscent of statements issued by the previous Bush administration. Asking the Israeli government to conduct “a full and credible investigation” comes across as either dangerously naïve or willfully cynical. Such statements undermine the credibility of the Obama administration globally.

The weak US response will reinforce the perception that it is parroting the Israeli government’s narrative and sends an implicit and dangerous message of support for the Israeli blockade. You, in your Ankara and Cairo speeches a year ago distanced yourself from policies of the Bush administration, set out a different vision and reached out to the Muslim world as no president had done before. Now however, the United States is seen to be walking in lockstep stride with the most right wing government that Israel has seen in years.


We urge the government of the United States to take into account the strong sentiments of

Malaysians on the Palestinian question. You will be aware that because of such sentiments, Malaysia has to date no formal ties with the state of Israel. We bring to your attention the strong bipartisan resolution unanimously passed in a special emergency session of the Malaysian Parliament on 12 January 2009 after continuous attacks on Gaza by Israel causing the loss of over 1300 Palestinian lives, including many women and children. A copy of that resolution is appended.


We further urge you and the Government of the United States to recognize that Hamas is the

democratically elected government in Gaza and is as such a necessary and major player in any negotiations towards a sustainable settlement of the Palestinian question.


We ask you to recognize that the blockade against Gaza has devastated its infrastructure and people and created a humanitarian and human health disaster which has contributed to the emergence of radical groups which reject a peaceful solution to the Palestinian issue.

We call on you, the President, and the Government of the United States to :


1) Take a clear position condemning the violence inflicted on the Free Gaza Flotilla and also call for an end to the blockade of Gaza.


2 ) Ensure that an international independent inquiry is held under the auspices of the UN Security Council into the Israeli attack on the Free Gaza Flotilla to establish the full facts and

circumstances of the attack – this inquiry cannot be left to the Israeli government to conduct if it is to be credible.


3) Recognize that the United States is the country that can take the lead decisively and broker thebreaking of the deadlock and the siege of Gaza.


4) Initiate immediate steps to bring all parties to the negotiating table for resolution of the

prolonged conflict and in particular the siege of Gaza.


5) Suspend all existing economic and military aid to the state of Israel as a means to bring Israel and all other stakeholders to the negotiating table and to resolve this prolonged conflict in the Middle East.


Thank you.

Yours sincerely,

[signed illegible]

…………………………………………..

Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Opposition Leader, Parliament of Malaysia

Party Leader, Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

[signed illegible]

……………………………………………

Lim Kit Siang

Advisor, Democratic Action Party (DAP)

Head of DAP Members of Parliament

[signed illegible]

……………………………………………

Haji Nasharudin Mat Isa

Deputy President, The Islamic Party of Malaysia (PAS)



Endorsed by:
1. Jamaah Islah Malaysia

2. Angkatan Belia Islam Malaysia

3. Gerakan Mansuhkan ISA

4. Solidariti Anak Muda Malaysia

5. Srikandi Keadilan

6. AMK Keadilan

7. NISA’ Malaysia

8. Solidariti Mahasiswa Malaysia

9. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia

10. Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia

11. Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia

12. Salam Selangor

13. Teras pengupayaan Melayu

14. Dewan Perniagaan Islam Malaysia Selangor

15. Youth Center

16. ASASI

17. PITAS

18. Tenaganita

19. Ilham Center

20. Belia Integrasi

21. Budayawan Bertindak

22. Free Public Forum

23. Majlis Muafakat Dakwah Malaysia Kemboja

24. Insaf Humanitarian Relief Malaysia

25. Yayasan Kajian Pemuafakatan Melayu Malaysia

26. Persatuan Darul Fitrah

27. Youth For Change








Thursday, June 03, 2010

Muqarar thn4 : Usul Feqh (Qias,Istishab,Taqlid)

Asas-asas Mazhab Syafi'e

Pertama: Mengikut Al-Qur'an dan As-Sunnah

Tidak syak lagi bahawasanya Imam As-Syafi'e terlalu kuat dalam berpegang dengan Al-Qur'an dan As-Sunnah.

Kedua: Mengikut Kebenaran dan Dalil

Ini merupakan antara ciri-ciri keistimewaan mazhab Imam As-Syafi'e di mana tiada apa yang dapat memisahkannya daripada berusaha untuk berpegang dengan kebenaran. Beliau tidak mengikut amalan mana-mana penduduk sesuatu tempat dan sebagainya. Didapati bahawasanya ada sebahagian imam yang menjadikan amalan sesuatu penduduk sesuatu tempat adalah sebagai hujah sepertimana yang dilakukan oleh Imam Malik r.a. yang menjadikan amalan penduduk Madinah sebagai hujah dan tidak mengambil riwayat-riwayat daripada penduduk negeri lain.

Imam Abu Hanifah r.a. pula mengambil riwayat daripada ahli Iraq sahaja, dan tidak akan bercanggah pendapat dengan mereka. Tetapi,keterbukaan Imam As-Syafi'e dengan mengambil ilmu dari pelbagai sumber, dari mana-mana ulama' di serata dunia.

Ketiga: Mengambil Berat Tentang Perkataan Para Sahabat

Imam As-Syafi'e r.a. menganggap bahawasanya perkataan para sahabat r.a. yang bersepakat dalam sesuatu perkara sebagai hujah dalam mengambil hukum. Adapun jika para sahabat r.a. berselisih dalam sesuatu perkara, maka Imam As-Syafi'e mencari dalil-dalil untuk mentarjihkan (menguatkan) antara pendapat-pendapat para sahabat r.a. tersebut.

Imam As-Syafi'e berpendapat bahawasanya jika seorang sahabat r.a. memberi fatwa dalam sesuatu masalah dan fatwanya adalah satu-satunya perkataan yang wujud dalam masalah tersebut, tanpa ada nas-nas lain daripada Al-Qur'an dan As-Sunnah, maka perkataan sahabat tersebut lebih utama dijadikan hujah daripada qiyas.

Adapun jika perkataan sahabat r.a. tersebut dalam masalah-masalah yang diberi keluasan untuk berijtihad padanya (masalah ijtihadiyah), maka perkataan sahabat r.a. tidaklah dianggap lebih utama daripada para mujtahidin yang lain, menurut Imam As-Syafi'e r.a..

Keempat: Berpegang dengan Kaedah Qiyas

Imam As-Syafi'e berpegang dengan manhaj yang sederhana berkenaan penggunaan kaedah qiyas. Beliau tidak terlalu bersikap keras sepertimana Imam Malik r.a. dan tidak juga bersikap terlalu terbuka dalam penggunaan qiyas seperti keterbukaan Imam Abu Hanifah r.a. dalam penggunaannya. Imam As-Syafi'e r.a. menganggap bahawasanya qiyas juga mempunyai kepentingan yang besar dalam perkembangan ilmu fiqh dan usul fiqh, lalu menjadikan qiyas dan ijtihad itu sendiri adalah satu makna yang sama.

Kelima: Mengambil kira Terhadap Asal bagi Sesuatu Perkara

Sesungguhnya, mazhab Imam As-Syafi'e dibina di atas asas-asas yang kukuh antaranya adalah asas yang kelima ini. Maka, asal bagi sesuatu perkara yang memberi manfaat, namun tidak ada nas mengenainya, maka hukumnya adalah mubah (boleh dilakukan dan boleh juga ditinggalkan: harus).

Keenam: Al-Istishab

Istishab ialah: Menetapkan sesuatu perkara di zaman kedua sepertimana ianya ditetapkan pada zaman yang pertama. Iaitu, jika kita mengetahui suatu hukum terhadap sesuatu pada zaman pertama, lalu tidak terzahir sesuatu petunjuk yang menunjukkan hukum tersebut dihilangkan pada zaman kedua, maka pada zaman kedua itu juga turut kita hukumkan dengan hukum asal pada zaman pertama tersebut.

Contohnya: Asal hukum itu ialah, seseorang itu “terlepas (bara’ah) daripada sebarang tanggungan terhadap manusia lain” sehingga ada dalil yang menunjukkan bahawasanya dia sudah memikul tanggungjawab terhadap orang lain. Maka, asal "keterlepasan"nya daripada tanggungan terhadap manusia lain itu digunakan secara istishab dalam kes seperti contohnya: seseorang itu (si A) dituduh mempunyai hutang dengan seseorang yang lain (si B), namun tidak ada bukti menunjukkan bahawasanya dia (si A) pernah berhutang dengan orang (si B) tersebut.

Maka, dengan kaedah istishab ini, kita mengembalikan orang (si A) tersebut kepada hukum asalnya sebelum tuduhan tersebut dilakukan iaitu "keterlepasan daripada tanggungan terhadap manusia lain", maka dia (si A) tidak perlu membayar hutang tersebut kepada si B.

Ketujuh: Al-Istiqra'

Istiqra' ialah: Mengkaji atau meneliti (tatabbu’) perkara-perkara yang cabang (furu') dan hukum perkara-perkara cabang yang saling berkaitan tersebut kepada suatu perkara yang turut berkait rapat dengan perkara-perkara tersebut. Ia merupakan suatu proses meneliti pelbagai perkara cabang yang mempunyai persamaan dari sudut-sudut tertentu, yang membawa kepada hukum yang sama, lalu menjadikan hukum tersebut sebagai hukum yang menyeluruh terhadap cabang-cabang yang termasuk dalam masalah tersebut.

Contohnya: Hukum solat witir.

Kalau kita mengkaji (tatabbu’) keadaan Nabi s.a.w. khususnya dalam masalah solat, kita dapati suatu kaedah umum daripada perbuatan-perbuatan Nabi s.a.w. secara menyeluruh tersebut bahawasanya, Nabi s.a.w. tidak pernah menunaikan solat fardhu di atas kenderaan sewaktu bermusafir sama sekali.

Jika Rasulullah s.a.w. menunaikan sesuatu solat di atas kenderaan, maka daripada kaedah umum yang kita fahami sebelum tadi, menunjukkan bahawasanya solat yang ditunaikan oleh Nabi s.a.w. di atas kenderaan tersebut adalah solat sunat.

Oleh yang demikian, bilamana kita ingin mencari hukum tentang solat witir, lalu kita menemui bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah menunaikan solat witir di atas kenderaan, maka kita meletakkan hukum sunat bagi solat witir hasil daripada kita mengaitkannya dengan hukum menyeluruh yang kita sebut sebelum tadi dalam kaedah "Rasulullah s.a.w. hanya menunaikan solat sunat sahaja di atas kenderaan". Maka, kaedah umum yang membawa hukum menyeluruh ini memberi petunjuk kepada hukum solat witir yang dicari, dengan menjadikan solat witir sebagai satu cabang daripada kaedah tersebut, dalam masa yang sama berkongsi hukum yang sama dengan yang lain iaitu: hukum solat witir adalah sunat. Jadi, dapat difahami juga, sebarang nas-nas yang mana zahirnya seolah-oleh mewajibkan solat witir sebenarnya adalah sekadar suatu bentuk "menguatkan lagi galakan terhadap menunaikan solat witir itu sendiri.

Fasal: Kaedah Mengambil Bilangan paling Sedikit dalam Perkataan-perkataan Para Mujtahidin

Imam As-Syafi'e r.a. berpendapat bahawasanya kita perlu mengambil pendapat yang menyebutkan bilangan yang paling sedikit dalam sesuatu masalah yang melibatkan bilangan, takkala berlaku perselisihan pendapat dalam kalangan para ulama', kerana bilangan yang paling sedikit juga termasuk dalam bilangan yang paling banyak itu sendiri (contohnya: 1 itu termasuk dalam bilangan 10 itu sendiri).

Kaedah ini digunakan oleh Imam As-Syafi'e r.a. bilamana tiada lagi dalil dijumpai dalam masalah tersebut melainkan perkataan-perkataan ulama' tersebut.

Contohnya:

Hukum diyyah (bayaran pampasan yang melibatkan nyawa) kafir zimmi

Para ulama' berselisih pendapat tentang hukum diyyah kafir zimmi:

Pendapat Pertama: sepertiga daripada diyyah seorang muslim.

Pendapat Kedua: separuh daripada diyyah seorang muslim (mazhab Maliki)

Pendapat Ketiga: sama seperti diyyah seorang muslim (mazhab Hanafi)

Maka, Imam As-Syafi'e mengambil pendapat yang pertama iaitu sepertiga dariapda diyyah seorang muslim kerana ianya merupakan pendapat yang paling sedikit dalam masalah ini. Ini kerana, bilangan yang terrendah ini turut mengandungi perkataan yang mengatakan separuh diyyah muslim dan turut mengandungi perkataan seluruh diyyah muslim.

Sepertiga diyyah muslim terkandung dalam pendapat kedua iaitu separuh diyyah muslim dan terkandug juga dalam pendapat yang ketika iaitu semua bilangan diyyah muslim.

Wallahu a’lam…

(diambil dan diadaptasi daripada buku Al-Madkhal ila dirasah Al-Mazahib Al-Arba'ah karangan Mufti Mesir, Prof. Dr. Ali Jum'ah)

Dipetik dr blog : Ahlul Bait