Sunday, April 26, 2009

HIZBULLAH Vs HIZBUL SYAITAN


Salam Juang.

Selaut kesyukuran kepada Allah atas segala nikmat yang telah diberikan. Sesungguhnya nikmat-nkmat Allah ini amatlah banyaknya, tidak terhituag dek jari yang membilang. Ya Allah kekalkanlah nikmat yang telah kau berikan kepadaku selama ini. Aku hamba yang lemah, tiada punya kukuatan sendiri melainkan kekuatan yang datang dariMU. La haula wala uwwata illa billah...

DUHAI PENOLONG AGAMA ALLAH

Masyarakat sekarang sudah mulai sedar dan celik akan kepentingan agama dalam urusan searia mereka. Ramai yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah agama. Meskipun begitu, mereka hanya rasa selesa selepas menghantar anak ke sekolah agama tanpa meninjau atau memantau pembelajaran anak-anak mereka. Anak-anak yang tanpa pantauan dar ibubapa banyak terpesong dengan manhaj islam sebenar. Oleh sebab itulah ramai pelajar lepasan sekolah agama sekarang buruk akhlaknya. Bila fenomena ini berlaku, maka bagi saya mana mungkin mereka digelar penolong agama Allah yang akhirnya memungkinkan mereka diantara penentang-penentang agama Allah.

Sepatutnya perkara ini tidak mungkin berlaku. Mereka perlu dididik dan diasuh dengan baik. Peranan guru juga penting. Saya tidak nafikan guru mampu membawa anak-anak ini supaya menepati tuntuan agama.

PARA GURU / PENDIDIK / MURABBI

Saya mencadangkan kepada para guru yag diluar sana. Tarbiahlah secara terus anak-anak murid anda. Bentuk mereka untuk menjadi sebahagian matarantai perjuangan agama ini. Iklim sosial malaysia sekarang amat parah, menjurus kepada tindakan yang tidak bermoral, yang mana jika mereka tidak dikawal dengan baik berkemungkinan besar mereka akan terjebak dengan budaya kuning tersebut.

Binalah sekian banyak generasi pelapis bagi mentadbir dunia ini dengan Islam. Ajar mereka dan tarbiah mereka dengan cara yang terbaik. Setiap masa perlukan kesungguhan dan perancangan yang teratur. Didiklah mereka supaya berpengalaman dalam berdakwah. Adakan slot-slot praktikal bagi menguji mereka kearah penyempurnaan tindakan dakwah.

PARA GRADUAN AGAMA

Dimana kalian tika jemaah menginginkan kalian untuk berpencak digelanggang? Gelanggang dakwah yang terbentang luas itu sanggup diperkecilkan tindakannya.
Ramai yang tidak ingin mengotorkn tangan sendiri dengan kerja hanya sekelumit kerja. Lantas ingin dibentangkan permaidani merah untuk berpencak. Tanpa menghiraukan tuntutan dan saranan dari jemaah.
Duhai agamawan,
Dirimu saling tak tumpah kuli agama!!
Kamu dipertanggungjawabkan di akhirat kelak tentang ilmu yang kamu ada.
Dimana kepentingan jemaah yang kamu letakkan?
Adakah hanya menjaga kepentingan sendiri semata-mata?
Kau sombong! Kau rasa jijik untuk menyentuh jemaah yang serba kekurangan ini!!
Sungguhpun engkau merasai keterbatasan masa yang mengejar,
Sudah setahun, duatahun, tiga tahun, malah bertahun lamanya tanpa ada natijahnya usahanya.



CIRI-CIRI TENTERA ALLAH


1) Jiwa dai'e yang mampu bekerja dalam keadaan senang dan susah. Mampu mentatbiqkan sifat as-sam'u wa tho'h terhadap pimpinannya. Dan para guru sekalian hendaklah anda semua mempunyai ikatan dengan jamaah dan kepimpinan jamaah. 'Haram' saya istilahkan seseorang yang berdakwah tanpa ada hubungan dengan jamaah. Jika demikin, andalah barah dan musuh jamaah yang sedia ada. Sabda Nabi s.a.w 'Ilzamu jama'atal muslimin wa imamahum'. Jangan tubuh jemaah yang tiada hubungan dengan jamaah!!!

2) Ingat Allah selalu. Jangan lupa pada Allah..!!! Berapa ramai yang berada didalam jemaah, tetapi kurang mengingati Allah. Menyahut panggilan takbir, dialah yang paling kuat skali, tetapi apabila dinilai dari solatnya sekalipun, berapa ramai yang sudah kusyuk dalam solat? Biarpun tidak ramai tetapi adakah diantara mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat kusyuk dalam solat? Tepuk dada tanya iman. Mungkin juga amalan ang kita buat seharian ini hanya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Dalam solat pun boleh lupa Allah. Astaqfirullahh. Tidak guna mengisytiharkan diri adalah pejuang agama akan tetapi lupa pada Allah. Dalam surah al-Mujadalah ayat 19 yang bermaksud 'Mereka telah dikuasai syaitan,lalu lupa mengingati Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syaitan. Ingatlah bahawa pengkut syaitan itu orang yang rugi'


Para pejuang agama Allah sekalian. Selami diri dan keupayaan diri. Kita masih ada masa untuk memperbaikinya. Kaderlah seberapa banyak yang boleh untuk diinfaqkan kejalan dakwah. Pastikan juga diri kita menepati ciri-ciri Hizbullah.

Bertidak selari dengan tuntutan jamaah!!


.

No comments: