Monday, September 01, 2008

Tanda syukur saya.

Segala puji dan syukur pada Allah, tuhan yang menjaga hati-hati manusia dari bahana maksiat dan dosa. Selawat dan salam keatas junjungan besar Muhammad ibni abdillah, mustafa Rasulullah S.A.W dan sekelaian para nabi, para tabiein dan para tabik tabien, seterusnya seluruh kaum muslimin dan muslimat semoga beroleh redho dan taqwa disisi Allah pada bulan ramadhan ini.


Lama sudah tidak menulis dalam ruangan ini, hinggakan terpaksa saya mengutip sisa entry yang telah dibaca oleh pembaca, mungkin sudah acapkali dimamahnya, namun tetap rasa yang sama. Oleh itu entry kali ini saya cuba hidangkan ‘menu’ baru buat hidangan dan tatapan para pembaca sekalian.


Segala puji hanya bagi Allah


Disini saya nak merakamkan rasa syukur saya pada Allah dengan berkat segala perancanganNya membuatkan saya sungguh bersyukur kepadaNya. Saya ‘harap’ Dia lihat dan baca apa yang saya tulis ni khas untuk DIA.

Bermula dari bulan 6 lagi saya bercadang untuk pulang bercuti di mesia. Tetapi saya mengalami masalah paspot yang sudahpun tamat tempoh waktunya (dah 5 tahun kat mesir, mahunye paspot tak mati:-P ). Dengan sebab itu saya terpaksa membayar denda atas tiket komfom saya pada tarikh 16 julai sebabnya saya terpaksa batalkan penerbangannya kerana paspot belum siap. Ustaz saya dimesia sudahpun banyak kali bertanyakan saya, bila nak balik? Jawapan saya tetap sama pada setiap kali pertanyaannya, paspot belum siap! Lalu saya dicadangkan oleh rakan untuk buat paspot amergency, ini memudahkan saya untuk balik secepat mungkin.

Perancangan Allah mengatasi segala, bila dah dapat idea untuk buat paspot amergency, paspot tu pula habis di embassy (kedutaan). Rasa sedih juga sebab perlu tunggu stok paspot baru tu sampai dari mesia. Dan pula saya dimaklumkan tidak diketahui secara pasti bila paspot itu akan sampai, lagilah saya rasa sedih, nak marah pun ada, kenapalah org safaroh tu tak tempah siap2 paspot yg dah nak habis.Bila dah abis, baru nak tempah dimesia. Apapon saya tetap sabar, mungkin ada hikmahnya yang mungkin saya belum jumpa.


Inilah hikmahnya : Yang pertama


Saya tidak ‘diizinkan’ oleh Allah pulang bercuti dia tanahair, Allah gantikan dengan pelbagai hikmah dan nikmat yang bagi saya amat berharga. Hikmahnya saya dah jumpa, setiap hari saya berkesempatan menghadiri kelas bersama dua orang syeikh dalam satu masa. Ha, menarik bukan. Sorang syeikh bernama syeikh Abd mun’im mohd Annajjar guru tasmik quran saya. Dan syeikh kedua syeikh Mahmud guru bahasa arab saya yang mana keduanya berada di tempat yang sama iaitu masjid Sayyid Ahmad badawi, seorang waliullah terkenal dunia.


Inilah dia masjid Sayyid Ahmad al-Badawi.Seorang waliullah salah seorang keturunan Rasulullah S.A.W dari nasab yang bersambung ke saidina Husin R.A cucu baginda Nabi S.A.W.


Ini guru saya Syeikh Mahmud. Di sebelahnya kawan arab saya, saya gelarkan syeikh Mohd, imam masjid sebuah kampung berdekatan umahnya. Dialah yang memperkenalkan syeikh Mahmud kepada saya.


Hikmah yang kedua

Selain dari syeikh Abdul Mun’im dan syeikh Mahmud, saya diberi sekali lagi berkesempatan beroleh ilmu dengan seorang lagi syeikh yang amat sedap suaranya jika membaca al-Quran iaitu syeikh Saad Syafiq Qul Qila nama penuhnya. Beliau merupakan bekas imam besar masjid Syeikhah Sobah. Masjid yang dimaqamkan padanya seorang ulama’ perempuan yang terkenal dibumi Tanta ini iaitu Syeikhah Badru Sobah R.anha. Beliau sempat berkhidmat menjadi imam besar selama 5tahun. Saya mempelajari secara detail bacaan dan fasohah dengan lahjah dan lisan arabi dengan menghafal al-Quran bermula dari juzuk 30 surah annas hingga keatas. Walaupun beliau seorang yang buta tetapi mempunyai daya pendengaran yang kuat. Kalau sebut makhraj huruf tak betul, siaplah dibongkokkan badan terus ditamparnya tengah belakang (saya belum pernah kena lagi, kwn2 yg lain je kene) Alhamdulillah.



Kelihatan Syeikh Saad Syafiq Qul Qila yang berkopiah putih sedang mengimami solat.


Hikmah yang ketiga

Kisahnya pada dua hari lepas sedang saya belajar dengan syeikh Mahmud memegang kitab Tuhfah saniah syarah Matan Ajrumiah itu, saya terpandang seseorang yang saya rasa kenal walaupon agak samar dikaburi pandangan jauh. Saya teliti dengan baik, ah terkejut! Saya terpaku dengan siapa yang saya lihat itu. Ya, pada fikiran saya tidak syak lagi, dialah orangnya yang pernah ana berguru dengannya dahulu di mesia. Beliau ialah syiekh Muhammad Nuruddin al-Barbu al-Makki. Sedang bersembanhyang bersama 2 orang anak muridnya mengimami solat. Seusai solat, saya hadir dihadapannya bersalaman dan sempat mencium tangannya bertanya kabar dan beliau menyatakan hasratnya kesitu adalah untuk menziarahi maqam Sayyid Ahmad Badawi.


Saya sempat memperkenalkan guru saya kepada syeikh Nuruddin. Guru saya pernah menjadi tenaga pengajar di Saudi satu ketika dahulu. Kebetulan pula syeikh nuruddin pernah belajar disana.



Kelihatan wajah tampak berseri pabila dua ulamak bertemu muka.

Setelah syeikh Nuruddin berkenalan dengan syeikh Mahmud, saya dan sahabat saya Mohd membawa syeikh Nuruddin berkenalan dengan Mudir Masjid Ahmad Badawi yang juga merupakan Imam besar masjid tersebut iaitu syeikh Rajab. Setelah syeikh Rajab mengetahui syeikh Nuruddin merupakan seorang ulamak yang hebat, yang mempunyai maahad ‘ali littafaqquh fiddin di Indonesia dan Malaysia, dan salah seorang anak murid ulamak terkenal syeikh Mohd Yasin al-Fadani ulamak Indonesia yang terkenal di tanah arab mekah satu ketika dulu maka Imam masjid meraikan kedatangan Syeikh Nuruddin bersama dua orang pengikutnya (termasuk 2orang isterinya dan seorang anak saudara perempuan) dengan membawa ke satu bilik yang saya rasa saya sendiripun tak pernah masuk semenjak saya di tanta ni.


Inilah bilik yang dimaksudkan tu iaitu bilik simpanan pakaian peninggalan Syeikh Ahmad Badawi. Di dalam nya ada koleksi tasbih kepunyaan syeikh sendri yang saya rasakan seribu butir tasbihnya berlingkar elok disimpan didalam peti emas khas berkaca putih. Dan disitu juga ada tongkat kepunyaan syeikh Ahmad badawi dan serban putih beliau yang dalamnya berwarna merah. Turut kelihatan sikat kepunyaan beliau dan jubah yang berwarna merah dikatakan begitu panjang khas dibuat untuk syeikh membaluti badannya.

Dan satu lagi bahan peninggalan yang tersimpan elok didalam peti emas bercerminkan kaca tetapi ini bukan hak milik syeikh Ahmad Badawi sendiri, ia adalah kepunyaan nenda syeikhAhmad Badawi iaitulah Seurat janggut yang tersimpan kepunyaann Baginda Rasulullah S.A.W. Imam masjid mengambil janggut yang mulia itu lalu diletakkan diatas kepala kami semua seorang demi seorang dengan mambawakan sesuatu kepada kami. Syeikh membiarkan Imam tersebut berbuat demikian apabila tiba gilirannya seterusnya anaknya, isteri2nya, saya dan dua orang lagi pengikutnya. Saya pada ketika itu membayangkan seolah-olah Baginda Nabi S.A.W sendiri melabuhkan dagunya ke atas kepala kami semua, Allahhh…. Hakikatnya itulah perkara yang sungguh saya syukuri kepada Allah atas nikmat ini. Syeikh dan kami semua berkesempatan mengambil ‘tabarruk’ kepada athar Nabi S.A.W itu.


Kesimpulan


Bukan bercerita disini ingin sifat riak dan rasa hebat tetapi saya ingin mengajak diri saya dan semua kawan2 agar manfaatkan masa yang ada ketika keberadaan kita dimesir. Tidak lupa juga kawan2 yang berada di tanahair dengan marilah sama-sama kita dekatii ulamak. Mereka orang-orang soleh yang semestinya kita perlu kaut ilmu dari mereka. Bila rapat dengan orang yang soleh kemungkinan juga kita mampu jadi orang soleh.

Manfaatkan apa yang ada pada kita kemdian bersyukurlah dengan segala kurniaan Allah. MOga Allah tambah lagi rezki kita selepas syukur kita kepadaNya.

Allahu Haq..!!
Kita tiada ilmu apa-apa semua Allah punya..!!

2 Ramadhan 1429 H.
Teratak aljanianji
6.39pg

1 comment:

syauqi azhari said...

salam. ini yg buat aku jeles nih !! apa pun mubarak utk anta ^_^