Friday, September 28, 2007

Mengejar cita-cita..!!

Semua orang ada cita-cita. Tetapi ada juga manusia yang tidak mempunyai cita-cita. Apapun hakikat ada atau tidak mungkin diukur dari segi seseorang itu berazam akan sesuatu. Dikatakan ada cita-cita jika berazam sesuatu, dan dikatakan tidak ada jika tidak berazam sesuatu. Akan tetapi sifat manusia ini berhajat akan sesuatu. Maka itulah salah satu kekurangan yang ada pada manusia berbanding dengan penciptaNYA.

Kebanyakan manusisa nakkan perkara yang baik sebagai cita-citanya. Namun disana perlu kita renung, bagaimanakah cita-cita seseorang itu selari dengan redho penciptaNYA.

Apakah maksud kita mengejar cita-cita?

Di dalam kitab Al-Hikam, Ibnu ‘Athoillah As-sakandari menyebut di dalam huraian kata hikmah yang ke-25, maksud mengejar cita-cita ialah menyandarkan diri kita kepada Allah taala iaitulah menyerahkan segala sesuatu demi untuk mudah mencapai cita-cita tersebut.

Akan tetapi, untuk sampai kepada cita-cita tersebut perlu ada 3 syarat :


1) At-Tafwidh fil Muraad (Tujuan cita-cita)

Dalam mengejar cita-cita tersebut, kita perlu berserah kepada Allah dengan keputusan dari Allah. Kita perlu berserah dengan bertujuan, adakah baik di sisi Allah. Jika baik disisi Allah semoga sampai cita-cita itu kepada kita, jika tidak maka tidak. Meskipun hati kita telahpun ada pilihan cita-cita tersebut, namun pada hakikatnya kita bergantung kepada Allah.

2) At-Tawakkul fi At-Tahsill (Bagaimana capai cita-cita)
Kita berserah kepada Allah agar menunjukkan kita jalan dan cara bagaimana menuju cita-cita tersebut. MOga Allah memberikan petunjuk bagaimana sebaiknya mencapai cita-cita kita itu. Sebab, kita tidak tahu mungkin jalan-jalan yang sedang kita hadapi itu tidak membawa hasil untuk mencapai cita-cita tersebut.

Cth : Jika kita bercita-cita memantapkan ilmu di dalam dada seterusnya menjadi ulamak agama, kita perlu berserah kepada Allah dengan harapan Allah berikan jalan-jalan yang sebaiknya untuk capai cita-cita tersebut. Mungkin juga tak perlu belajar di Al-Azhar, mungkin juga tidak perlu masuk university, mungkin juga hanya berkhidmat sepenuhnya kepada tok guru atau orang alim, apabila kebersamaan hidup bersama orang alim, maka kita dikurniakan ilmu-ilmu tersebut.

Hakikatnya kita masih tidak tahu jalan apakah yang sebaik-baiknya untuk kita mencapai tujuan dan cita-cita kita itu. Maka kerana itulah kita perlu bertawakkal kepada Allah, supaya Allah memberi petunjuk akan jalan-jalan yang terbaik yang diredhoi olehNYA.

3) Al-Istiqomah fi Tawajjuh (Tetap berharap kepada Allah)
Istiqomah dengan setiap gerak –geri untuk mencapai Redho Allah. Biar lidah, hati dan jasmani kita sejalan dengan bertawajjuh kepada Allah.

Apabila 3 syarat ini telah ada pada kita, maka pastilah maksud kita tujuan kita dan cita-cita kita itu diperhatikan oleh Allah taala. Biarlah menjadi persoalan adakah cita-cita kita itu berhasil atau tidak, namun pada hakikatnya kita telahpun mententeramkan jiwa kita dari berhajat yang bersangatan akan cita-cita tersebut. Kadang-kadang jiwa memberontak apa yang dihajati takut-takut tidak dapat dimiliki. Namun, itulah hakikat 3 syarat ini untuk lepaskan diri kita dari terus dibelenggu ‘takut’ tersebut seterusnya kita bertawakkal kepada Allah sebagai tanda redho hati kita pada apa yang ditaqdirkan oleh Allah. Apakah sifat positif atau negative, apakah cita-cita itu wujud atau tidak selayaknya Allah jua penentunya.
Kita hanya mampu berserah.


“..Allahumma inna nas aluka ridhaka wal jannah, wa na’uzubika min sakhatika wannaar..”

No comments: