Thursday, September 17, 2009

Usrah di Masjid Amru bin 'Aus

~ Syeikh Muhammad Jibril di Masjid Amru Bin 'Aus



JoM UsRaH di MaSjiD AmRu..!!!


Alhamdulilah, segala puji bagi Allah,dapat juga diberi peluang oleh Allah untuk berteraweh dan bermunajat di masjid Amru bin 'Aus,kaherah. Setiap tahun tanggal malam 27 Ramadhan masjid Amru Bin 'Aus di kaherah pastinya didatangi oleh sekian ramai orang islam dari seluruh pelusuk mesir. Ramai ulamak mesir memberi pandangan malam lailatul qadar ialah jatuh pada malam 27 Ramadhan.Sebab itulah masjid pertama dibina di Mesir ini pasti akan dikunjungi oleh ramai orang dan saban tahun akan diimamkan oleh Syeikh Muhammad Jibril, seorang Qari mesir yang suaranya cukup merdu.

Tiga kumpulan usrah yang merancang dan terlibat dalam jaulah ini. Usrah ana, usrah ust Hadi dan usrah Dr. Zulkifli,wah bestnye buat usrah gabungan camni. Hari itu, bermula jam 2petang jumaat, ahli usrah saya mengumpul 5botol air untuk dibawa bersama dan satu botol spray. Eh untuk apa botol spray tu? Ya, tidak lain dan tidak bukan, ianya digunakan untuk berwudhuk.Pelikkan, kenapa? Masjid tu takde air ke? Tak, sebenarnya masjid begitu luas dan orang terlalu ramai. Jika kita tingalkan tempat untuk pergi berwudhuk di tempat wadhuk maka berkemungkinan kita akan kehilangan tempat duduk. Berkemungkinan juga akan berlaku kesesakkan di tempat wudhuk, so botol spray telah diisi air bersih agar mudah berwudhuk jika batal air sembahyang.

Sebelum tiba di perkarangan masjid petang tu, kami berbual-bual, adakah tahun ni Syeikh Muhammad Jibril juga akan turun mengimami solat. Sebabnya sebelum-sebelum ini ada juga tahun as-syeikh tidak datang dan diganti oleh syeikh lain. Tetapi alhamdulilah, terdengar sahaja takbiratulihram solat isyak 'Allaaaaahu Akbar' oleh si imam, maka kenal dan yakinlah bahawa itulah suara lunak syeikh Muhammad Jibril. Selesai solat, adik-adik usrah semuanya kelihatan puas dan seronok apabila mengetahui Syeikh Jibril yang mengimami solat. Kenal suaranya yang nyaring itu. Masing-masing mengatakan mereka kali pertama datang ke masjid Amru bin 'Aus ini dan mengharap sangat-sangat Syeikh Jibiril yang mengimami solat. Alhamdulilah hajat mereka tercapai.


#~Muka-muka ceria semasa berbuka puasa di dalam masjid Amru :

~Aliuddin dan Imran menjamah makanan berbuka.
~Berbuka puasa dengan Fathirah Ikan Tuna yang telah di'taja' oleh Halis Syafiq(usrah ana) dan Mawardi(usrah u.Hadi). Tima kaseh ye dik. Len kali pizza pula :-p. Hm,sedap tu.


~Kelihatan dari kanan : Firdaus Shaharudin, mohd Khairum, dan ayyob(medic)



~Dari kiri : Aliuddin, ,salim(medic) dan Aswan.


~Dari kanan : Ibrahim Khawwas(adik Abdullah Fahmi-AQ),NorHalis Shafiq


~Dari kiri : Ust Hadiyuddin, Dr. Zulkifli dan Mawardi.


~Arab mane ntah...Masuk pi la kat sini kan, klu xmasukkan,sian pulak.huhu~



~# nak inter frame juga...:-P

---
# Sementara menunggu waktu isyak, saya membuka majlis untuk sesi tazkirah sebagai mengisi waktu. Tazkirah pertama dimulai oleh Penasihat DPM Tanta ust Wan Hadiyuddin Wan Mahmood. Empat orang anak usrah ust hadi ikut serta dalam rombongan ini.
#~Ust Hadi berkopiah putih berjubah gelap sedang menyampaikan tazkirah...~#

Kemudian tazkirah diikuti oleh Pengerusi Persatuan Medic Tanta, Dr. Zulkifli. Empat orang anak-anak buah beliau turut serta dalam jaulah ini.
~Kelihatan Dr. Zulkifli memberi tazkirah.


~Ust Aswan memberi tazkirah. Pandai cakap Thailand tuh, jangan main..heheh


~saya membuka peluang kepada anak-anak usrah untuk menyampai tazkirah. Berbaju kemaja gelap, berbadan sedap yang ditengah-tengah itu sedang memberi tazkirah.


~# Anak usrah ust Hadi yang lantang ni juga tidak lepas peluang bertazkirah. Wah, semangat!!



~Ibrahim Khawwas..control macho. Sedang khusyuk mendengar tazkirah rakan-rakannya. Dia juga tidak lepas peluang untuk mengambil bahagian bertazkirah.


~Firdaus Shaharudin juga tidak melepaskan peluang. Rata-rata dah pandai bercakap dan bertazkirah dengan baik., Ish sapalah naqib depa noh..:-P


----
Esok pagi Jumaat, usrah lagi. Kali ni ana nak bawak semua anak usrah pegi ke kaherah, mengikui Majlis Iftor Jamaie peringkat PMRAM. Pegi kesana awal sikit, jam 7pagi dah start berkumpul untuk pergi sama-sama dengan van. Pagi dan petang bersama-sama gotong-royong siapkan juadah berbuka. Dan malamnya pula berteraweh jamaie dan berpeluang mendengar ceramah perdana oleh Doktor azhar yang dijemput khas di dalm majlis ini. Itulah diantara pengisian yang kita boleh adakan dalam rangkuman usrah. Perlu pelbagaikan metod dan cara berusrah. Selain dari berbincang ilmiah dengan kitab-kitab yang dimanhajkan, perlu adakan juga praktikalnya dalam program-program persatuan. Ukhwah yang terjalin bagaimana untuk direalisasikan. Sifat sabar membantu kawan-kawan agar sentiasa rasa ingin berjuang dan berkorban untuk agama. Medan persatuan sebagai medan tatbiq segala ilmu, tautan mahabbah, islah dan dakwah. Semuanya untuk pembinaan diri dan rakan-rakan yang lain. Perlu rasa gelisah kalau tak masuk usrah. Kena rasa usrah ni makanan kegemaran. Usrah dan terus dengan usrah.

Hm, dengar kata esok macam ada masalah je mengenai tapak majlis pmram esok. Dengarnya puak-puak 'isma' sengaja taknak bukak khemah gerai bazar dorang yang telahpun berakhir 2hari lepas ditapak berkenaan, kononnya nak buat iftor juga pada esok hari. Hah yeke, bertembung tu!! Baru-baru ini dahla bazar dorang tak dapat sambutan, dan pula adakan forum untuk menyemai fikrah membolehkan taaddud jemaah yang tak konkrit langsung hujahnya, dan kali ni pula sengaja 'nak ganggu' program pmram. Hm, mahasiswa sudah dapat menilai sebenarnya. Adik-adik sendiri nampaklah camna, sape yang memecahbelahkan persatuan?? Sahabat-sahabat doakanlah. Pmram datang membentuk mahasiswa satu fikrah dan satu amal, kenapa ada yang lain nak meruntuhkan?.. Kita doakan mereka sedar akan perbuatan mereka yang melambatkan islah dan dakwah ini. Apalah salahnya duduk bersama-sama persatuan yang sedia ada. Jika islam juga perjuangannya maka pmram sudah ada untuk diintimakkan. Jika ada kelemahan datanglah hulurkan bantuan untuk sama-sama memperkuatkan. Jika ada kekuatan duduklah bersama-sama agar kekuatan itu berkekalan dan sentiasa punyai misi dan visi yang jelas tentang perjuangan. Ana kesal dengan persatuan isma ini, berbuat demikian. Mereka dikalangan rakan-rakan kita juga yang sengaja berbuat demikian. Lagi sedih, ada diantara ahli isma yang datang dari sekolah maktab mahmod a.star, dulu dah pegang ketua BADAR dah, pun boleh terjebak dengan kumpulan ini. Macam malas nak ngaku senior pun ada ni. Baru je tahu,sebab dok ajak adik-adik maahad yang lain join isma pula. Hm,budak-budak ni semua tak hiraukan langsung pmram, apatahlagi ada usrah yang perlu diikuti dalam pmram. Antom semua tak sedih ke keretakkan yang berlaku sekarang oleh pelajar alazhar mesir ini? Hm, tu tak citer lagi Nadi Umno mesir dan kuncu-kuncunya yang lain. Doakan Allah memelihara sentiasa persatuan pmram ini dalam perancangan dan segala perjuangannya.Amenn

~Ayuh, Azam tahun ni taknak culas usrah..!!!

'...JoM UsRaH..!!!''...JoM UsRaH..!!!''...JoM UsRaH..!!!'

2 comments:

Helmi said...

salam...tahniah, program usrah yg menarik, semoga agenda tarbiyyah yg dirancang dipermudahkan oleh Allah taala

imamah Abbas said...

salam alaik...
ana kenal ust hadiyuddin ni
dia senior ana dekat KIAS.
org ysng hebat...