Friday, July 18, 2008

Perang Tabuk , Tepuk dada tanya iman.(Siri 1)



Sempena bulan Rejab yang mulia ini. Banyak peristiwa2 yang berlaku dalam bulan ini. Bulan Rejab ini juga dipanggil bulan Allah sepertimana yang telah dijelaskan di dalam hadis Nabi S.A.W. yang bermaksud ;
“Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku..” disokong oleh ulama muktabar.Antaranya, Imam Hibbatullah bin Mubarak, yang meriwayatkan keistimewaan Rejab berdasarkan sanadnya yang jelas sebagaimana yang direkodkan oleh Syeikh Abd Qader al-Jaylani dalam al-Ghunyah.

Perihal hadis tersebut serta perkara baik didalam bulan Rejab bolehlah dilihat melalui sini.. http://jihadtegakislam.blogspot.com/2008/07/selamat-datang-bulan-ahlullah.html

Peristiwa bulan Rejab~ : Perang Tabuk

Peperangan ini dinamakan perang ‘tabuk’. Ini kerana peperangan tersebut berlaku di suatu tempat yang bernama ‘tabuk’ iaitu satu kawasan yang terletak diantara Hijaz dan Syam (Syria).Peperangan ini berlaku pada tahun 9 Hijrah.
Peperangan ini tercetus hasil daripada pihak kerajaan Rom hendak memerangi perjuangan Islam yang dibawa oleh baginda Nabi Muahmmad S.A.W. Selepas Rasulullah mengetahui kerajaan Rom telah pon bersiap sedia untuk berangkat ke negeri islam, maka Baginda menyiapkan angkatan tentera yang cukup ramai keluar memerangi mereka diperbatasan Tanah Arab di Tabuk. Tentera islam yang berjaya dikumpulkan oleh Baginda pada ketika itu seramai 30,000 orang iaitulah 20,000 pejalan kaki dan 10,000 lagi tentera berkuda.

JIHAD PENGAJIAN

Diantara pengajaran yang boleh kita fikirkan bersama ialah Baginda dan ummat islam paada ketika itu diuji dengan panas terik. Sehingga dikatakan pada masa itu panas yang amat terik memudahkan buah-buahan untuk masak. Sememangnya peperangan itu berlaku pada ketika tanaman dan pokok-pokok sedang berbuah. Tidak hairanlah peperangan ini juga dinamakan perang al-‘Usrah(kepayahan). Itulah corak pengorbanan dan jihad para sahabat dalam membawa risalah Allah dari dimusnahkan oleh manusia yang tidak beriman dan tidak mahu beriman ke[ada Allah.
Bagaimana dengan kita? Ramai yang bersetuju bahawa jihad kita pada hari ini adalah jihad menuntut ilmu. Samalah dengan jihad para sabahat dalam menyampaikan agama cuma bezanya ialah para sahabat mengangkat senjata berbanding kita mengangkat pena. Ini juga berpandukan dengan kata-kata Dr Abdullah Nasih ‘Ulwan didalam kitabnya ‘Hatta Ya’lama as-Syabab’ membahagiakan jihad itu kepada 5 iaitulah Jihad harta, Jihad Tblih dakwah, Jhad pengajian, Jihad politik dan jihad perang sabil.

Dalam melaksanakan tugas belajar ini ada diantara kita yang ‘memilih masa’ untuk berjuang dan berkorban untuk agama. Kebetulan pula sekarang di bumi mesir musim panas. Banyak buahan2 yang boleh kita dapati, antaranya buah tembikai, anggur, labu, mangga dan lain2. Malangnya dalam saifi(musim panas) ini tak ramai tempat pengajian yang dituju tetapi tempat peranginan yang dituju. Dimana Jihad yang telah disepakati. Adakah hanya dimulut sahaja.Bagi kawan2 di kaherah banyak pengajian di masjid. Lebih-lebih lagi pengajian di masjid Al-Azhar. Ramai para masyayekh azhar meluangkan masa mereka menyampaikan pengajian walaupon sekarang belum lagi bermula pengajian bagi Universiti al-Azhar. Bagi kawan2 di Tanta banyak juga pengajian yang boleh kita ikuti, antaranya kuliah tafsir oleh Dr Abdullah Syazuli pada setiap hari jumaat lps maghrib, pengajian quran bersama syeikh Mohd Najjar di masjid Ahmad Badawi, dan juga masjid Syurbaji, dekat dengan suk abu firkhah ataupon dikenali sebagai suk gaban. Sahabat, Tepuk dada Tanya iman kita…!!!

Sahabat2 sekalian,

1) Perjuangan dan Jihad ilmu itu sebagai penghapus dosa. Sabda Nabi S.A.W ‘
من إنتقل ليتعلم علما ، غفر له قبل أن يخطو
Yang bermaksud: Sesiapa yang mengambara kerana untuk belajar suatu ilmu akan diampunkan dosa baginya sebelum dia melangkah.


2) Perjuangan dan Jihad ilmu itu memboleh kan kita dekat dengan para solihin. Sabda nabi S.A.W menganjurkan pada kita untuk menghormati ulama’. Ini kerana para ulama’ adalah pilihan Allah supaya diberikan kemuliaan. Perjuangan ini juga memberi peluang kepada kita mendekati ulama’ dan mencintai mereka. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud “Barangsiapa melihat wajah orang yang berilmu dengan sekali pandang, dia suka dengan pandangan tersebut maka Allah SWT mencipta daripada pandangan tersebut satu Malaikat yang bertugas meminta ampun baginya hingga hari Qiamat”


3) Kelebihan satu bab ilmu walaupon tak diamalkan. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud ”Sesiapa yang belajar satu bab daripada ilmu dan dia beramal dengannya atau tidak beramal dengannya, adalah lebih baik daripada dia bersembahyang sunat seribu rakaat”


So sekarang. Dah berapa pengajian yang telah kita atur sebagai tempat wajib untuk kita hadir berjuang jihad Ilmu ini? Dah berapa orang syeikh yang kenal kita sepanjang kita berada di perlembahan Nil ini? Dah berapa kali kita kene tampar atau disentuh oleh syeikh atau guru kita(Mg berkat sentuhan dan tarbiah syeikh)? Berapa banyak duit yang telah dicongak hangus sepanjang seminggu aktiviti, adakah habisnya pada mengaji atau melancong? Kalau belum semuanya, adakah kita berusaha untuk mencari? Sahabat, tiada siapa yang akan menyediakan “layanan baik” untuk beroleh sesuatu JIHAD ini. Semuanya perlukan kecekalan untuk merempuhi kepayahan. Sahabat, tepuk dada tanya Iman kita….

Pesan pada diri untuk kuat..!!


Syeikh Abd Mun'im Mohd Najjar. Guru Quran saya di masjid Badawi. Moga di diberkati oleh Allah dan sentiasa di dalam penjagaan Allah. Ammen.

5rus_aljanianji, 1914 ptg, Jumaat.

1 comment:

Anonymous said...

kot ye pun nak semangat suruh org mengaji jgn sampai marah takleh pergi tempat peranginan...takut org salah faham je