Tuesday, July 31, 2007

RINDUNYA MASA SIBUK

Hadis nabi menyebut " Dua Perkara yang sering ummatku sias-siakan ialah: Masa sehat dan masa lapang" Benarlah kata-kata Nabi S.A.W.

Alhmdulillah, walhamdulillah wa ba'd.

Perkara mustahil yang saya katakan sebelum ini benar-benar berlaku terhadap diri ini. Ya, benar-benar berlaku. Masih ingat lagi, ketika tahun pertama diMesir, saya telah menanam azam untuk tidak balik ke Malaysia selepas 4 tahun. Nah sekarang, sudahpun berada di Tanahair setelah 4tahun diMesir. Sungguh hebat perancangan Allah. Kebanyakkannya apa yang diazamkan dan disebut di bumi para ambiyak atau 'ardu kinanah' ini, itulah yang berlaku dengan izin Allah.

Alhamdulillah, tanggal 29/7/2007 jam 9malam waktu malaysia tiba dilapangan terbang Peneng. Sebak rasanya melihat kali pertama wajah mak dan abang-abang yang sedang menunggu, menantikan seorang insan yang sudah lama tidak pulang. Ungkapan 'jauh dimata dekat dihati' sudah tidak ada lagi. Kini bertukar menjadi 'dekat dimata dan dekat dihati'. Dakapan seorang ibu telah terubat rindu, hampir 4tahun lamanya tidak bersua muka dan menerima kasih sayang dan belain si ibu. Alhamdulilah, bersyukur kehadrat ilahi dengan nikmat besar ini.

Apa cerita pasal adik-adik ditanta. Mungkin waktu sekarang masih banyak program yang dirancang. Moga-moga mereka terus bersemangat dalam kerja-kerja ummah. Tak lupa juga sahabat-sahaby PMRAM, moga-moga urusan dipermudahkan dan mendapat nusrah dari Allah.


Cuti


Saya teringat satu ungkapan berbunyi "Tiada istilah rehat balik bercuti". Ungkapan itu masih teringat-ingat difikiran. Hari pertama di mesia, sempat mencari no telefon untuk kegunaan. Rasanya inilah perkara awal paling penting untuk dicari sebagai permulaan untuk 'waktu sibuk' nanti.

Semua perancangan perlu dirancang dengan baik agar tidak berlaku pertembungan dan juga tidak bermasalah. InsyaAllah, saya yakin dan percaya, hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi kerja saya akan menjadi menimbun banyaknya. Cuma waktu permulaan 'cuti' ini, saya 'diberi' ruang untuk 'berehat' seketika bersama family. Alhamdulilah, saya turut bersyukur dengan ketentuan ini. Doakan kita semua thabat dalam perjuangan.

Wakaf diri dalam PERJUANGAN!!

2 comments:

aisyahhumairah said...

salam..syukur alhamdulillah..teruskan perjuangan di jalanNya..(^-^)

5rus_aljanianji said...

Thanks kak long,
Moga Allah merancang dan memprogramkan kita pada jalan yang terbaik..:-)