Wednesday, May 16, 2007

Menuding akhirnya ke batang hidung sendiri..!!

Tarbiah merupakan salah satu asas yang terpenting dalam membina kekuatan dan juga ketahanan bagi seorang pendakwah islam atau lebih dikenali sebagai Da'ie. Tarbiah juga seringkali dikaitkan dengan pengorbanan dan juga pengetahuan. Di dalam perlajanan tarbiah kadang-kadang tersasar dari peraturan dan perancagan yang sebenar. Lain yang dibuatnya lain yang jadi!!! Sebab itulah dalam pentarbiahan harus punyai strategi dan planning yang cukup mapan dalam memastikan tarbiah yang diaturkan dapat direalisasikan dan dikategorikan sebagai berjaya, 'planning successfully' atau 'mission accomplish'.

Di dalam konteks persatuan kita sebagai Persekutuan yang menaungi pelajar-pelajar di perlembahan Nil ini, maka PMRAM juga mempunyai program tarbiahnya yang tersendiri. Pelbagai program yang diaturkan demi membentuk jiwa-jiwa dai'e agar terus gagah dan kental dengan ujian yang mendatang. Diantara tarbiah yang dibina oleh PMRAM ialah pembentukan USRAH atau Muzakarah berkelompok.

Realiti hari ini, ramai yang menuding jari ke arah PMRAM dengan mengatakan bahawa usrah yang dibawa oleh PMRAM tidak mampu membentuk ahli-ahlinya. Pertanyaan disini ialah, bagaimana yang dikatakan "tidak mampu membentuk" tersebut? Dari sudut apa yang dikatakan itu? Bagaimana membolehkan seseorang itu sanggup memberi kenyataan yang sedemikian?

Sebenarnya, inilah sikap kita yang selalu menuding jari kepada orang lain. Asalkan melihat sesuatu yang kurang setuju, maka terus menilai dengan mudah. Malah bersikap menuding jari telunjuk mengatakan, itu tak kena ini tak kena, akan tetapi dia tidak menyedari masih ada jari lain yang sedang me'nuding' kearah dirinya!!!

Tindakan kita
Dari semasa ke semasa kita memperbahurui rentak kita dalam mentarbiah generasi ini dalam memastikan perancangan kita berjaya mencapai hadafnya. Apabila kita dapat mengesan ada kelemahan yang kita buat, maka kita perlu perbetulkan. Akan tetapi masalahnya ada golongn parasit yang menuding kearah kita dan pada masa yang sama tidak menghadirkan diri untuk membantu. Pmram sebagai persatuan yang memberi kebajikan dan juga banyak mnyelesaikan masalah ahli semestinya ada sedikit-sebanyak kekurangan yang pmram tempuhi. Saya menganggap bahawa, golongan parasit ini adalah diantara golongan yang hanya melihat pentarbiahan sahaja daripada aspek-aspek lain. Aspek-aspek tersebut ialah soal kebajikan, soal permasalahan ahli dan soal pembentukan thaqafah. Dan jika dilihat semula, tarbiah ini disebut sebagai perkatan yang cukup umum yang memerlukan kepada perincian yang sebenar. Cuma disini yang boleh saya simpulkan ialah, golongan yang hanya tidak mahu hadirkan diri dalam membantu survivor pmram dianggap pemecahbelah masyarakat pelajar.

Maka dengan ini, saya agak kurang senang kalau ada yag mengatakan usrah PMRAM tak sehebat persatuan lain, tapi mereka tidak sedar apa yang mereka katakan itu adalah silap. Kita perlu bertanya kepada mereka, siapakah yang akan menghebatkan usrah PMRAM kalau bukan ahli PMRAM sendrii? Kalau kita tidak menyertai usrah PMRAM, bagaimana harus kita hebat kalau kita ayik menuding jari tak setuju tanpa hadir menghulurkan bantuan? Maka dengan ini terletak pd diri kita masing2.

Mungkin inilah yang dikatakan, manusia hanya mencari manfaat pada dirinya. Apabila perkara tersebut tidak berharga pada dirinya, maka dibuang begitu sahaja. Mereka ini saya anggap pembunuh persatuan, kalau soal keselamatan merekalah yang pertama hendakkan kad ahli PMRAm sebagai pengiktirafan kerajaan Mesir dalam aktiviti harian, kalau soal kebajikan merekalah yang pertama nakkan duit bagi menampung masalah yang dihadapi, tetapi merekalah juga orang yang pertama menolak pmram apabila melihat PMRAM ada 'sedikit' kelemahan. Nakkan keistimewaan bukan kelemahan. Mungkin golongan ini kita boleh namakan golongan 'parasit masyarakat pelajar' di bumi mesir ini.

Bangkitlah wahai pelajar azhariku, pelbagai perancangan telahpun diatur oleh pihak persatuan. Maka bagi kita untuk sama-sama mengorak langkah menuju kerah kejayaan tersebut dengan membantu apa yang telah diaturkan. Jika belum diatur, kitalah yang membantu atur, jika sudah teratur maka kitalah yang akan menyusun.

Manusia tidak ada apa-apa, semua Allah punya...

Sekian,

5rus_aljanianji

No comments: